Informatie

Hoe werkt een auto huren bij Elektrip?

LochemEnergie/Elektrip staat voor het stimuleren van het elektrisch rijden en het deelautoconcept. Met elektrische deelauto's van Elektrip ben je op elk gewenst moment mobiel, bespaar je geld en ben je goed bezig voor het milieu. Voor het reserveren van een elektrische deelauto gebruiken we een handige app, voor 2 auto's in Lochem en 1 in Almen. Binnenkort gaat er een aantal deelauto's toegevoegd worden aan het deelplatform van LochemEnergie/Elektrip. Kijk hier voor wat je moet doen als je gebruik wilt gaan maken van onze deelauto's >>>

Tarieven

Tarieven Elektrip-auto's 

De kosten voor onze auto's betaal je in credits. De prijs van de credits is afhandelijk van de bundel of het abonnement dat je vooraf gekocht hebt. 

 

Prepaid bundel

Rij je weinig, bijvoorbeeld één rit per maand, dan is een bundel handig. Het rijtegoed is onbeperkt geldig.

 

Abonnement

Rij je veel, maar gemiddeld niet meer dan 600 kilometer per maand, dan is een abonnement slim.

 

Hoe weet ik hoeveel credits ik heb?

In de reserveringsapp is altijd precies te zien hoeveel credits je hebt, en hoeveel credits een rit heeft gekost. 

Wat zijn A, B, C-auto's?

 Auto’s met rijbereik boven 200 kilometer: 
Hyundai Kona en Renault Zoe. Voor deze auto's betaal je het normale tarief. 
 

  Auto’s met rijbereik van 120 - 200 kilometer: Renault Zoe en Nissan Leaf. Voor deze auto's krijg je een korting van 15%.

  Auto’s met rijbereik van 70 - 120 kilometer: Smart fortwo. Voor deze auto's krijg je een korting van 30%!

 

 

Wat kost mijn rit met een A, B of C-auto met een bundel of abonnement?

Klik hier voor voorbeeldritten >

 

Hoe is de prijs opgebouwd? >

Je betaalt voor de reservering, de tijd en het verbruik van de batterij.

Klik hier voor de exacte opbouw >

 

Hoe moet ik betalen? > 

 

Wat kost mijn rit in vergelijking met een soortgelijke benzine-auto?

Klik hier voor een prijsvergelijking 

 

Ik wil een Elektrip-auto gaan gebruiken >

Heb je vragen, kijk ook bij Veelgestelde vragen, of mail naar info@elektrip.nl.

Proefrit

Het rijden in een elektrische auto is anders dan het rijden in een benzineauto. Zo hoef je niet te schakelen en het rijden is nagenoeg geluidsloos.

Graag nodigen wij je uit voor een proefrit en kennismaking met de elektrische deelauto in Lochem, op de locatie van je voorkeur. We kunnen je dan ook alles vertellen over het gebruiken van een deelauto.

Ik wil graag een proefrit

 

Video introductie rijden met een elektrische auto van Elektrip

Reserveren/Annuleren

Reserveren

Een Elektrip-auto reserveer je via de app op je smartphone. Je kiest een auto op een voor jou geschikte plek. Je ziet direct of hij beschikbaar is, en wat de accustand is. Je kunt kiezen voor 'Direct gebruiken' of 'Reserveren'. Reserveren kan voor 3 maanden vooruit.

Kijk voor meer informatie bij Reserveren deelauto

Verlengen / inkorten / annuleren

In de app kan je altijd je reservering wijzigen of annuleren. Kijk voor de regels daarvoor bij Annuleren/wijzigen

Ophalen

Auto's gereserveerd via de app

Op de gereserveerde datum en tijd staat de auto voor je klaar op de door jouw gekozen locatie. Dat is ook zichtbaar in de app. Je kan daar ook zien hoe vol de accu is (meestal 100%). Als dat niet voldoende is voor jouw trip, moet je tussendoor laden.

Voor de auto's die nog niet werken via de app

Via de mail krijg je de locatie bevestigd, en de code van het sleutelkastje.  

Rijden en rijbereik

In een elektrische auto hoef je niet te schakelen bij het rijden en de auto rijdt vaak geluidloos. Het grootste verschil is het rijbereik. Met een elektrische auto kan een minder grote afstand worden gereden.Om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de accu in de elektrische auto, is zuinig rijden belangrijk. Hierbij vier tips:

Tip 1. Houd de auto zoveel mogelijk rollend! Door ruim afstand te houden met je voorganger, is remmen vaak niet nodig; het loslaten van het gaspedaal is dan al voldoende.

Tip 2. Ga zuinig om met airco en verwarming! Zij vragen veel van de accu. Breng de auto tijdens het laden alvast op temperatuur, zodat je niet onnodig veel stroom hoeft te gebruiken bij het wegrijden.

Tip 3. Rij niet te hard! Het verschil in reistijd is maar klein wanneer je 100 of 130 km/uur rijdt, maar voor het gebruik van je accu scheelt dit al gauw 15% van de gebruiksduur.

Tip 4. Gebruik zoveel mogelijk de cruise-control van de auto! Ook in de bebouwde kom. Zo ben je je altijd bewust van je snelheid, maar rij je ook gecontroleerd. Hoe gecontroleerder de rit, hoe groter het rijbereik.
PS. de Smart4Two heeft geen cruise-control! De andere auto's allemaal wel.

Rijbereik, voorkom verassingen!

Houd bij de keuze van de auto rekening met het bereik van de auto.
Wil je niet voor verassingen komen te staan, vul dan uw bestemming in op www.oplaadpalen.nl. Deze site toont alle oplaadpalen langs je geplande route. Ook kan het handig zijn, om van tevoren te kijken waar snellaadstations zijn, bijvoorbeeld van Fastned. 

Opladen

Alle deelauto's van LochemEnergie/Elektrip staan gekoppeld aan (of in de buurt van) een openbare laadpaal. Uitzondering hierop vormt de smart in Lochem, die laadt aan een gewoon buitenstopcontact. Bij het maken van een proefrit leer je hoe je de deelauto aan- en afkoppelt van zo'n laadpaal. Mocht je het vergeten zijn, volgt hier nog een keer uitleg. Ook lees je hier over laden onderweg: waar kan dat en welke verschillende laadpalen zijn er?

Auto aan- en afkoppelen

Een elektrische auto wordt via een laadkabel verbonden met de laadpaal. Bij gewone laadpalen moet je hiervoor je de laadkabel gebruiken die bij de auto hoort. Je vindt deze in de kofferbak. Aan elk uiteinde van de laadkabel zit een andere stekker; er is er maar één die in de auto past en één die in de laadpaal past. Als de auto reeds aan de laadpaal staat, zul je merken dat de stekkers vergrendeld zijn; je kunt de stekkers er niet zomaar uittrekken.
Aan de kant van de laadpaal kun je de stekker ontgrendelen door de laadsessie beëindigen met de laadpas. Deze pas vind je achter de zonneklep aan de bestuurderskant in de auto. De pas houd je voor de sensor op de laadpaal. Je hoort de klik van het ontgrendelen van de stekker. en de lampjes op de laadpaal veranderen van kleur (van blauw naar groen). Je kunt nu de stekker uit de laadpaal trekken. (Heel soms gaat dit moeilijk en moet je eerst de stekker stevig aandrukken en hem vervolgens in één vloeiende beweging uit de laadpaal trekken.)
De stekker in de auto kun je ontgrendelen door op het juiste knopje op het dashboard te drukken. Je vindt het linksonder naast het stuur; er staat een stekker op. (Voor de smart in Lochem gebruik je de contactsleutel: druk 2x op het knop ontgrendelen/deur openen.)
NB Een laadkabel is duur. Laat hem dus nooit onbeheerd achter en neem hem mee in de auto.

Laden onderweg

Elektrisch rijden vraagt een andere manier van denken wat betreft 'tanken'. Waar je vroeger met een benzine- of dieselauto gewend was om onderweg even snel te tanken, doe je dit in principe thuis of op de plaats van bestemming (bijv. in de buurt van je werk, familie of een winkelcentrum). Dit zijn de plekken waar je auto toch al lang stilstaat, waardoor het slim is om juist daar te laden. Moet je tussentijds toch een keer laden, laadt dan genoeg om op je (eind)bestemming te komen. Zorg voor een reservemarge, maar het is niet per se nodig om de batterij helemaal vol te laden. Dat doe je pas als de auto op de (eind)bestemming is.

Gewone laadpalen

Er zijn in Nederland veel openbare laadpalen zoals de laadpaal op de standplaats van jouw Elektrip-auto. Over het algemeen hebben deze palen een vermogen van 11 of 22 kW. Hoe lang het duurt voordat de batterij/accu van jouw auto vol is, hangt af van de capaciteit van de batterij. De smart heeft slechts een batterij van 17 kW en heeft daarom een beperkte actieradius. Maar bij een laadpaal van 22 kW is de batterij binnen een uur weer vol. De Hyundai Kona aan de Koedijk Lochem bijvoorbeeld heeft een batterij van 64 kW. Je begrijpt dat het een stuk langer duurt om die batterij vol te laden; zo'n 3 uur. Algemeen kun je dus stellen: hoe grote de actieradius van de auto is, des te langer het laden duurt.

Snelladers

Er zijn laadstations met een veel hoger vermogen. Dit worden snelladers genoemd.
Voor een snellader heb je geen laadkabel nodig. De laadkabel zit vast aan het laadstation. De meeste laadstations hebben drie kabels met elk een eigen stekker: een Mennekes-, een Chademo- en een CCS-stekker. Eerstgenoemde is voor de (oudere modellen van) Renault Zoe. De tweede is voor de Nissan Leafs. De CCS is voor de nieuwere auto's en wordt de standaard in heel Europa.
Laad bij een snellader de batterij tot 80%. Het laden van de laatste 20% duurt zo lang, dat je niet meer kunt spreken van snelladen. De Elektrip-auto's zijn in ca. een half uur voor 80% geladen.
Je vindt snelladers vaak langs de autobaan, maar in tegenwoordig vind je zo ook steeds vaker in steden. Zo staat er bij het gemeentehuis in Lochem een snellader van 60 kW en komt er eenzelfde snellader in Gorssel.
De eerste snelladers hadden een vermogen van 50 kW. Inmiddels zijn er ook snelladers van 100, 175 en zelfs 350 kW. Maar vergis je niet: het hangt af van de laadcapaciteit van jouw auto of je met zo'n enorme snelheid kunt laden. Vooralsnog is dit alleen voorbehouden aan de heel dure auto's zoals Tesla of Audi. Ga dus liever niet met jouw auto bij zo'n supersnellader staan. Het heeft geen zin (al kan het geen kwaad), maar je houdt wel een snellader bezet die geschikt is voor auto's die wél met die snelheid kunnen laden.

Laadpalen vinden

Het is verstandig om een paar laadpalenapps op je telefoon te downloaden. (Het is raar maar waar: op de apps staan niet dezelfde laadpalen aangegeven. Er bestaan kleine verschillen.) Zo kun je altijd zien waar bij jouw in de buurt laadpalen zijn. Bovendien kun je ook zien welk vermogen die laadpalen hebben en of ze op dat moment bezet zijn. Je kunt vaak ook zoeken op het gewenste vermogen van een laadpaal.
Handige apps zijn bijvoorbeeld die van Shell Recharge en Fastned (alleen de snelladers van Fastned).

Opladen, loskoppelen en aankoppelen laadpaal

Pechprotocol

Mocht er iets mis gaan tijdens de rit, dan vind je een pechprotocol in het handschoenenvakje van de auto. Daar staan de belangrijke telefoonnummers op.

NOOIT SLEPEN. Belangrijk om te weten is dat in geval van pech, je de auto in geen geval mag laten slepen. Dit verzoorzaakt schade aan de accu en kan voor zeer gevaarlijke situaties zorgen.

WEL DUWEN. Met de auto in de P-stand (Parkeren) mag de auto wel geduwd worden, bijvoorbeeld naar een dichtbij gelegen laadstation.

Veelgestelde vragen