Opladen

Alle deelauto's van LochemEnergie/Elektrip staan gekoppeld aan (of in de buurt van) een openbare laadpaal. Uitzondering hierop vormt de smart in Lochem, die laadt aan een gewoon buitenstopcontact. Bij het maken van een proefrit leer je hoe je de deelauto aan- en afkoppelt van zo'n laadpaal. Mocht je het vergeten zijn, volgt hier nog een keer uitleg. Ook lees je hier over laden onderweg: waar kan dat en welke verschillende laadpalen zijn er?

Auto aan- en afkoppelen

Een elektrische auto wordt via een laadkabel verbonden met de laadpaal. Bij gewone laadpalen moet je hiervoor je de laadkabel gebruiken die bij de auto hoort. Je vindt deze in de kofferbak. Aan elk uiteinde van de laadkabel zit een andere stekker; er is er maar één die in de auto past en één die in de laadpaal past. Als de auto reeds aan de laadpaal staat, zul je merken dat de stekkers vergrendeld zijn; je kunt de stekkers er niet zomaar uittrekken.
Aan de kant van de laadpaal kun je de stekker ontgrendelen door de laadsessie beëindigen met de laadpas. Deze pas vind je achter de zonneklep aan de bestuurderskant in de auto. De pas houd je voor de sensor op de laadpaal. Je hoort de klik van het ontgrendelen van de stekker. en de lampjes op de laadpaal veranderen van kleur (van blauw naar groen). Je kunt nu de stekker uit de laadpaal trekken. (Heel soms gaat dit moeilijk en moet je eerst de stekker stevig aandrukken en hem vervolgens in één vloeiende beweging uit de laadpaal trekken.)
De stekker in de auto kun je ontgrendelen door op het juiste knopje op het dashboard te drukken. Je vindt het linksonder naast het stuur; er staat een stekker op. (Voor de smart in Lochem gebruik je de contactsleutel: druk 2x op het knop ontgrendelen/deur openen.)
NB Een laadkabel is duur. Laat hem dus nooit onbeheerd achter en neem hem mee in de auto.

Laden onderweg

Elektrisch rijden vraagt een andere manier van denken wat betreft 'tanken'. Waar je vroeger met een benzine- of dieselauto gewend was om onderweg even snel te tanken, doe je dit in principe thuis of op de plaats van bestemming (bijv. in de buurt van je werk, familie of een winkelcentrum). Dit zijn de plekken waar je auto toch al lang stilstaat, waardoor het slim is om juist daar te laden. Moet je tussentijds toch een keer laden, laadt dan genoeg om op je (eind)bestemming te komen. Zorg voor een reservemarge, maar het is niet per se nodig om de batterij helemaal vol te laden. Dat doe je pas als de auto op de (eind)bestemming is.

Gewone laadpalen

Er zijn in Nederland veel openbare laadpalen zoals de laadpaal op de standplaats van jouw Elektrip-auto. Over het algemeen hebben deze palen een vermogen van 11 of 22 kW. Hoe lang het duurt voordat de batterij/accu van jouw auto vol is, hangt af van de capaciteit van de batterij. De smart heeft slechts een batterij van 17 kW en heeft daarom een beperkte actieradius. Maar bij een laadpaal van 22 kW is de batterij binnen een uur weer vol. De Hyundai Kona aan de Koedijk Lochem bijvoorbeeld heeft een batterij van 64 kW. Je begrijpt dat het een stuk langer duurt om die batterij vol te laden; zo'n 3 uur. Algemeen kun je dus stellen: hoe grote de actieradius van de auto is, des te langer het laden duurt.

Snelladers

Er zijn laadstations met een veel hoger vermogen. Dit worden snelladers genoemd.
Voor een snellader heb je geen laadkabel nodig. De laadkabel zit vast aan het laadstation. De meeste laadstations hebben drie kabels met elk een eigen stekker: een Mennekes-, een Chademo- en een CCS-stekker. Eerstgenoemde is voor de (oudere modellen van) Renault Zoe. De tweede is voor de Nissan Leafs. De CCS is voor de nieuwere auto's en wordt de standaard in heel Europa.
Laad bij een snellader de batterij tot 80%. Het laden van de laatste 20% duurt zo lang, dat je niet meer kunt spreken van snelladen. De Elektrip-auto's zijn in ca. een half uur voor 80% geladen.
Je vindt snelladers vaak langs de autobaan, maar in tegenwoordig vind je zo ook steeds vaker in steden. Zo staat er bij het gemeentehuis in Lochem een snellader van 60 kW en komt er eenzelfde snellader in Gorssel.
De eerste snelladers hadden een vermogen van 50 kW. Inmiddels zijn er ook snelladers van 100, 175 en zelfs 350 kW. Maar vergis je niet: het hangt af van de laadcapaciteit van jouw auto of je met zo'n enorme snelheid kunt laden. Vooralsnog is dit alleen voorbehouden aan de heel dure auto's zoals Tesla of Audi. Ga dus liever niet met jouw auto bij zo'n supersnellader staan. Het heeft geen zin (al kan het geen kwaad), maar je houdt wel een snellader bezet die geschikt is voor auto's die wél met die snelheid kunnen laden.

Laadpalen vinden

Het is verstandig om een paar laadpalenapps op je telefoon te downloaden. (Het is raar maar waar: op de apps staan niet dezelfde laadpalen aangegeven. Er bestaan kleine verschillen.) Zo kun je altijd zien waar bij jouw in de buurt laadpalen zijn. Bovendien kun je ook zien welk vermogen die laadpalen hebben en of ze op dat moment bezet zijn. Je kunt vaak ook zoeken op het gewenste vermogen van een laadpaal.
Handige apps zijn bijvoorbeeld die van Shell Recharge en Fastned (alleen de snelladers van Fastned).

Opladen, loskoppelen en aankoppelen laadpaal