Verhalen

 

4. "Elektrip Smart aanwinst én reclame voor onze praktijk"

door fysiotherapiepraktijk De Brug in Lochem

Jannet de Haan: “Wij hebben 3 dagen in de week het gebruik van de smart. Wij gebruiken hem in onze fysiotherapiepraktijk waar wij duurzaam werken. Hij wordt o.a. ingezet voor onze huisbezoeken. Erg makkelijk en snel kom je binnen en buiten de bebouwde kom. Op zich heeft de fiets de voorkeur, maar soms is de afstand zo ver dat het in de tijd die daarvoor staat (ca 15 minuten heen en terug) niet te halen is. Dan komt de auto goed van pas. Ook qua parkeren is het een gemak. In de drie dagen dat wij hem hebben hoeven we hem nooit op te laden. Kortom een aanwinst voor onze praktijk én mooie reclame.”

 

3. Onze ervaring met een elektrische Smart for2 van Elektrip

door Wilbert van Rooij en Linda Vels

"De eerste paar seconden in de elektrische Smart denk je nog alsof je in een veredelde botsauto op de openbare weg aan het rijden bent. Maar dan volgt al snel de conclusie dat dat volkomen misplaatst is. Het voertuig van de toekomst is comfortabel, muisstil, heeft luxe en voelt veilig. In files is het ontbreken van een schakelsysteem heerlijk en door het vernuftige remsysteem ook nog eens zuinig. De traploze en razendsnelle versnelling van het karretje blijft één van de meest verrassende elementen. Die verbaasde blikken van bestuurders die naast je staan voor een stoplicht. Eerst omdat ze de indruk hebben naast een rijdende reclamezuil te staan en vervolgens omdat ze het niet kunnen bevatten dat dat kleine karretje hun trotse bolide er uit trekt. Haha, de sportieve puber in je bloeit weer op.

Maar ook wanneer je rustig rijdt is het heerlijk ontspannend om elektrisch te rijden, de omgeving glijdt geruisloos langs je heen, alleen de banden maken wat geluid, en je weet dat je ten opzichte van reguliere auto's om je heen een stuk schoner rijdt. Wanneer we hem overdag thuis opladen dan wordt de accu deels gevoed met zonnestroom van onze panelen. Dat geeft een goed gevoel. In de winter is dat wat minder omdat hij in ons geval dan pas aangekoppeld wordt als het al donker is. Omdat ons stroomnet in NL grotendeels op fossiele brandstoffen is gevoed hebben we ons aangesloten bij Greenchoice, zodat ook dat milieuonvriendelijke aspect ten dele afgedekt wordt. 

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan het elektrisch rijden. Het kilometer bereik van onze Smart is beperkt, zo'n 120 km in de zomer en 90 km tijdens koude winterdagen. Als de rit ruim binnen het bereik ligt is er niets aan de hand. Maar als je tegen de grens aan zit wordt het billen knijpen. Gelukkig kun je het karretje ook heel zuinig laten rijden door je bv precies aan de maximum snelheid te houden en heel rustig op te trekken, waardoor je bereik een stuk groter wordt. De fanatiekeling kan zelfs in de winter het bereik wat oprekken door de verwarming lager te zetten. Voor een tweede auto is in ons geval het bereik echter voldoende. Voor een eerste auto is een groter bereik wel nodig.

Het opladen vormt geen probleem. De lader thuis is niet zo snel maar voldoende snel om de auto 's ochtends weer geheel in opgeladen staat te brengen. Wanneer het voorkomt dat we meerdere ritten overdag willen maken met extra kilometers, dan zetten we hem even aan een publieke laadpaal aan het einde van onze straat waar hij in nog geen twee uur vol is. 

Samenvattend kunnen we zeggen dat het elektrische rijden een fantastische ervaring is. We willen niet meer terug naar de verbrandingsmotor en we zijn ook bezig om de andere auto in te ruilen voor een elektrisch exemplaar. Er moet dan nog wel wat geregeld worden om de oplaadcapaciteit thuis te vergroten.

Delen van de auto
We gebruiken de Smart op vaste dagen, vijf dagen in de week. Daartussen wordt hij soms gebruikt door anderen. We hebben daar geen enkel probleem mee. Het idee dat de auto optimaal gebruikt werkt alleen maar motiverend. Het zorgt ervoor dat er minder auto's nodig zijn in NL, wat natuurlijk weer goed is voor het milieu. Het voordeel van een deelauto is dat je geen aanvullende kosten meer hebt. Kosten voor afschrijving, een extra onderhoudsbeurt, een reparatie, winterbanden omleggen, etc is allemaal afgedekt door het maandelijkse tarief van de deelauto. Zelfs de kosten voor het thuis laden zijn in het tarief verwerkt waardoor die van de maandprijs afgetrokken kan worden. Het tarief dat Lochem Energie hanteert is relatief gunstig en was zelfs goedkoper dan de maandelijkse kosten van onze Citroën C1 wat er zeker toe heeft bijgedragen om het elektrisch rijden eens uit te gaan testen. Soms willen we de auto ook op een dag gebruiken buiten de dagen dat we hem voor onszelf hebben. In de deelauto agenda kun je zien of de auto gereserveerd staat of niet. Als hij nog vrij is maak je zelf een reservering en kun je tegen een lage vergoeding de auto een extra dag of dagdeel huren. 

Waarom hebben we gekozen voor een elektrische auto
Deze vraag hebben we hierboven eigenlijk al beantwoord.  Economische motieven spelen een rol, maar onze grootste drijfveer is het milieu. Het is belangrijk dat we allemaal ons steentje bijdragen en niet wachten tot de rest daartoe overgaat.

 

2. Wie regelt het gebruik van onze deelauto’s?

door Wendela Vos

“Ik werk al weer 5 maanden voor Elektrip. Ik woon aan de Kijksteeg en zag regelmatig de elektrische deelauto aan de Koedijk staan. Aangezien ik soms een extra auto nodig heb, keek ik op elektrip.nl hoe ik deze kon huren. Daar zag ik bij toeval dat er iemand nodig was om het gebruik en beheer in goede banen te leiden. Ik heb meteen gereageerd, omdat het mij leuk leek om meer betrokken te raken bij elektrisch rijden. Doordat de technologie heel hard gaat, begint dat steeds interessanter te worden. Om mij heen zie ik ook steeds meer vrienden een hybride- of elektrische auto kopen. Ik denk dat onze volgende auto ook zeker een elektrische wordt.
Ik ben getrouwd en we hebben 3 kinderen. Twee ervan studeren inmiddels en de laatste doet eindexamen. Verder werk ik 2 dagen per week in het basisonderwijs als invalleerkracht. Genoeg tijd dus voor iets nieuws! Mocht je vragen hebben, dan kan je me bereiken via wendela.vos@elektrip.nl

 

 

1. "Elektrip is voor mij dé ideale oplossing"

door Arjan Klein Hazenbroek

"Sinds de start van de elektrische deelauto in Lochem ben ik een fanatiek gebruiker. Dit concept blijkt voor mij namelijk regelmatig dé ideale oplossing voor de momenten dat onze gezinsauto niet voor mij beschikbaar is. Soms is dat één keer per maand, soms twee keer per week. Een tweede auto aanschaffen gaat me een stap te ver en steeds een auto bij mijn buren lenen, vond ik bezwaarlijk worden.
De deelauto van Elektrip biedt nog mij uitkomst: reserveren en rijden maar! De Smart is een gebruiksvriendelijke auto die prima zit en lekker rijdt. Met een volle accu kom je probleemloos in plaatsen als Enschede en Arnhem (retour). Maar zo nodig laad je de auto met een eigen laadpas eenvoudig bij tijdens een vergadering of een winkelbezoek. 

Elektrip biedt mij het gemak van een (tweede) milieuvriendelijke auto. En dat alles voor een heel schappelijk tarief!"